جدیدترین روش سنگ شکنی کلیه و کارهای لازم قبل و بعد از درمان چیست؟

در روش ESWL امواج تولید شده با عبور از بافت موجب تکه شدن سنگ میشود. روش ESWT یا شاک ویو به درمان ناهنجاریهای ارتپدی کمک میکند.

جدیدترین روش سنگ شکنی کلیه و کارهای لازم قبل و بعد از درمان چیست؟

در روش ESWL امواج تولید شده از پوست و بافت ها عبور کرده به سنگ کلیه برخورد میکند و باعث تکه تکه شدن سنگ کلیه میشود. این کار تا چند هفته ادامه میابد و در اخر از طریق حالب و و مثانه خارج میشود.

*چه کسانی می توانند با اینروش درمان شوند؟

این روش کاملاًمناسب بیمارانی است که اندازه سنگ آنها کوچک (حدود5 میلی متر تاحداکثر 3سانتی متر )و قابل شناسایی با اشعه ایکس یا سونوگرافی می باشد.

*برای چه بیمارانی قابل استفاده نیست؟

•         بیماران باردار

•         بیمارانی که خونشان رقیق است و یا خونریزی های داخلی دارند.لذا آسپرین( A.S.A ) و دیگر رقیق کننده های خونی باید 5 روز تا یک هفته قبل از سنگ شکنی قطعشوند.

•         بیمارانی که عفونت مزمن کلیوی دارند.

•         بیمارانی که حالب آنها مسدود است.

•         بیمارانی که لازم است هرچه سریعتر سنگها به طور کامل از کلیه های آنها خارجشوند.

•         بیمارانی با سنگهای بزرگ

از سنگ کلیه بیشتر بدانید

*چه کسی باید برای شما تصمیم بگیرد؟

پزشک متخصص جراحی کلیه با کنترل و بررسی عکس ها ، سونوگرافیو معاینه و مشورت با خود شما تصمیم می گیرد که شما کاندید این روش درمانی هستید وشما را به بیمارستان معرفی می کندو مسولیت درمان و پیگیری آن به عهده ایشان می باشد .

جدیدترین روش سنگ شکنی کلیه و کارهای لازم قبل و بعد از درمان چیست؟

*چگونه باید برای تعیین وقت اقدامکنید؟

پس از اخذدستور سنگ شکنی از پزشک متخصص ارولوژی به یکی از روشهای زیر برایتعیین نوبت اقدام فرمائید:

v      مراجعه حضوری به بخش سنگ شکنی بیمارستان شهید رجایی

v      تماس تلفنی با بیمارستان یاتماس مستقیم با واحدسنگ شکنی

v      در صورتی که دستگاه به عللی خراب شود وقت مجدد برای آینده داده خواهد شد.

v      بیمارستان با کلیه بیمه های پایه وتعدادی ازبیمه های تکمیلی قرارداد دارد وبیماران باید نسبت به تائید دفتر چه ها اقدام کنند.

v      روز سنگ شکنی داشتن مدارک و عکس ها و نیز یک نفر همراه الزامی است.

v      حضور پدر جهت بیماران زیر 18 سال الزامی است.

*آمادگی شب قبل از سنگ شکنی

رعایت اصول قبل از سنگ شکنی

•         شب قبل از سنگ شکنی یک شیشه روغن کرچک یا 4عدد قرص بیزاکودیل همراه با 4عدد قرص دایمتیکون میل شود.

•         شام قبل از روغن کرچک باید سوپ ساده باشد.

•         از روز قبل از سنگ شکنی مصرف شیر ،حبوبات ،سبزیجات و غذاهای نفاخ ممنوع میباشد.

•         از ساعت 10 شب قبل از سنگ شکنی فقط مایعات سبک مانند چای یا آب قند میلکنید.

•         صبح روز سنگ شکنی و قبل از مراجعه از خوردن چای ،صبحانه (حتیبیسکویت)خودداری نمائید و ناشتا مراجعه کنید.

•         یک ساعت قبل از نوبت بایستی در بخش سنگ شکنی حاضر باشید

•         حین سنگ شکن در صورت وجود درد از دارو های مسکن و در مورد کودکان از بیهوشیاستفاده می شود.

•         در صورت بارداری ،سابقه بیماری قلبی ،فشار خون ،قند ،صرع ،حساسیت ،آسم ومصرف دارو حتماًمسئول بخش سنگ شکنی را مطلع نماید

•         اگر در ناحیه پشت و پهلو و جلو شکم در سمت مبتلا به سنگ موهای زائد وجوددارد روز قبل از مراجعه برای سنگ شکنی موهای این نواحی را پاک کنید.

•         در سایر موارد همه دارو های مربوط به بیماری قلبی ،فشار خون و آسم و غیرهرا حتماًصبح روز سنگ شکنی همراه با مقدار اندکی آب میل کنید.

*اقدامات لازمپس از سنگ شکنی

رعایت اصول درمانی پس از سنگ شکنی

v      شب اول را استراحت نمائید از روز بعد شروع به ورزش و تحرک و مصرف مایعاتزیاد بنمائید(بیش از 2 لیتر در روز).

v      به مدت یک تا دو هفته بعد از سنگ شکنی خون در ادرار دیده می شود ،نگراننباشید. و کافی است مایعات بیشتر مصرف کنید.

v      اکثربیماران درجات متفاوتی از درد را دارند .شما می توانید از انواع مسکن هابا مشورت پزشک تان استفاده نمائید . در صورت درد شدید ،تب یا خونریزی شدید به پزشکخود ، اورژانس بیمارستان یا نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

v      حدود یک هفته پس از سنگ شکنی به پزشک خود مراجعه نمائید تا با بررسی هانتیجه کار مشخص شود . -احتمال نتیجه موفق سنگ شکنی در این مرکز همانند سراسر دنیاحدود85%- 75%است.

v      در روزهای اول بعد از سنگ شکنی هر بار درون یک ظرف ادرار کنید تا اگر سنگیاز شما دفع شد آنرا جمع آوری کنید تابعد آزمایش شود

v      دارو ها ی تجویز شده را دقیقاًطبق دستورمصرف کنید.

جدیدترین روش سنگ شکنی کلیه و کارهای لازم قبل و بعد از درمان چیست؟

* اقداماتی که به دفع سنگ از کلیه ها کمک می کند:

•         خوردن مایعات فراوان مثل آب ، چای کمرنگ،ماءالشعیر و میوه هایی مثل هندوانهو خربزه.

•         در موردسنگ حالب وکالیس های فوقانی ومیانی فعالیت بدنی مانند:طنابزدن،بالاوپایین رفتن از پله ها.

•         در مورد سنگ های کالیس تحتانی بیمار در روی دستها به کمک نفر دوم راه برود ویا بمدت یک تا دو دقیقه پاها را روی دیوارقرار داده دستها روی زمین باشد.همچنین بهمدت یک ماه دستور العمل زیر را اجرا نمایند:

بهتر است 20 دقیقه قبل از شروع این کار 3-2 لیوان آب یا مایعات مفید از قبیلچای کهنه دم و کمرنگ ،ماءالشعیر ،هندوانه و شربت آبلیمو را مصرف نمایند.

الف-روی تخت یا بلندی سرازیر شوند و با دست روی کلیه به مدت 3-2دقیقه آرام بخوابند.

ب-یک بالش زیر کمر و دو بالش زیر باسن گذاشته و به پشت بخوابند و پاها را درهوا تکان دهند.

از مهمترین روشهای درمان سنگ کلیه بیشتر بدانید

تکنیک ESWT چیست و در چه مواردی استفاده میشود؟

ESWT یک روش غیر تهاجمی برای درمان مشکلات ارتوپدی و ارولوژی از جمله خار پاشنه ،شکستگی های جوش نخورده وپلاک بیرونی و... میباشد .امواج ضربه ای توسط دستگاه تولید شده و از پوست و بافت عبور کرده و به محل مورد نظر رسیده و موجب بهبودی می گردد .

شاک ویو چیست؟

eswt یا درمان shockwave یک فن آوری موثر برای درمان ناهنجاریهای ارتوپدی مخصوصا درد مزمن پاشنه پا ،فاسیای کف پا ،التهاب اپیکوندیل های داخلی و خارجی آرنج (تنیس البو و گلف البو )،التهاب تاندون شانه یا کلسیفیکاسیون شانه محسوب میشود. این روش غیر تهاجمی به هزاران بیماری که هر روز از این درد های مزمن رنج میکشند کمک میکند تا فعالیت های طبیعی روزمره خود مانند راه رفتن ،ورزش کردن،سرکار رفتن یا بلند کردن اشیا را بدون تحمل درد انجام دهند.

چگونگی عملکرد ESWT

ESWT : روشی غیر تهاجمی است و به صورت سر پایی انجام میشود.در حدود 20دقیقه قبل از انجام درمان ،بیمار میتواند داروی بی حسی موضعی دریافت کند.ممکن است بیمار در حین درمان کمی احساس درد کند.

در طول درمان که 30 دقیقه به طول می انجامد ، پزشک متخصص امواج فشار درمانی را پس از هدف گیری دقیق ،به سمت ناحیه درد هدایت میکند. پس از درمان ،بیمار از مرکز درمانی مرخص میشود،اگرچه بیمار قادر به راه رفتن و خروج از مرکز درمانی با پای خود است ،اما به هیچ وجه نباید رانندگی کند و نیاز دارد شخص دیگری رانندگی را به عهده گرفته و وی را به خانه رساند. پس از یک دوره نقاهت کوتاه بیماران قادرند فعالیت های عادی یا ورزشی خود را از سر گیرند.اگرچه پزشک میزان موفقیت درمان را مشخص میکند اما به طور قطع با استفاده از روشESWT ،در پایان جلسات درد شدیدی که بیمار قبل از درمان احساس میکرد به طور چشمگیری کاهش پیدا میکند.

باید بدانیم که ESWT روشی دقیق ،غیر تهاجمی و ایمن برای درمانمشکلات مزمن است که در صورت ترکیب با درمان هایی مانند ارتزهای طبی ،کفش مناسب وتمرینات کششی همانند معجزه ای نتایج مطلوبی را به دنبال دارد.

جدیدترین روش سنگ شکنی کلیه و کارهای لازم قبل و بعد از درمان چیست؟

*چه کسی باید برای شما تصمیم بگیرد؟

پزشک متخصص ارتوپدی، طب فیزیکی و فوق تخصص روماتولوژِی و ارولوژی با منترل و بررسی عکس ها و معاینه و مشورت با خود شما تصمیم می گیرد که شما کاندید این روش درمانی هستید و شما را به بیمارستان معرفی می کند.

* چه کسانی می توانند با این روش درمان شوند؟

این روش کاملا مناسب بیمارانی است که دارای خار پاشنه هستند سایر کاربردها عبارتند از:

Tendonitis

Shoulder pain

Plantar

Tennes elbow fascitis

Calcaneal

Golf elbow

Tuberosity calcific

non union fracture tendintis

پلاک های پیرونی

*چگونه باید برای تعیین وقت اقدام کنید

جدیدترین روش سنگ شکنی کلیه و کارهای لازم قبل و بعد از درمان چیست؟

پس از اخذ دستور ESWT از پزشک متخصص به یکی از روشهای زیربرای تعیین نوبت اقدام فرمائید:

- مراجعه حضوری به بخش سنگ شکنی و ESWT بیمارستان و یا تماس تلفنی

- در صورتی که دستگاه به عللی خراب شود وقت مجدد برای آینده داده خواهد شد.

- بیمارستان با کلیه بیمه های پایه و تعدادی از بیمه های تکمیلی قرارداد داردو بیماران باید نسبت به تائید دفترچه ها اقدام کنند.

- روز ESWT داشتن مدارک و عکس ها و نیز یک نفر همراه الزامی است.

جهت اطلاع از زمینه های مختلف فعالیت متخصصین کلیه اینجا را کلیک کنید.