مهمترین روشهای درمان سنگ کلیه

متخصص کلیه و مجاری ادراری در مشهد- مهمترین روشهای درمان سنگ کلیه بصورت پزشکی و خانگی

مهمترین روشهای درمان سنگ کلیه

متخصص کلیه و مجاری ادراری در مشهد-  معمولا سنگ کلیه به اندازه یک شن کوچک و یا حتی بزرگتر از یک مروارید است. سنگ کلیه به دلیل انباشت مواد معدنی و دیگر مواد در کلیه تشکیل میشود که ممکن است در حفره ها و مثانه یا مجاری ادراری قرار بگیرد. سنگ کلیه دارای درد است مخصوصا اگر مجاری ادراری را مسدود کند. در صورت کوچک بودن سنک میشود آنرا در خانه دفع کرد اما اگر بزرگ باشد نیاز به درمان پزشکی میباشد.

بهترین نوع درمان رعایت کردن دستورات پزشکی میباشد؛ پزشک برای سنگ های کوچک دارو تجویز میکند که با عث دفع یا انحلال سنگ میشود اما اگر بزرگتر باشد از روش یورتراسکوپ یا نفرولیتتومی استفاده میشود.

روشهای درمان سنگ کلیه به روش پزشکی

درمان پزشکی کلیه 1

پزشک برای سنگ‌های کوچک دارو تجویز می‌کند . اگر مشکلاتی در دفع سنگ‌های کوچک کلیه داشته باشید پزشک برای شما داروهایی به نام ” بلاک کننده‌های آلفا ” تجویز می‌کند که باعث ریلکس شدن ماهیچه‌های دستگاه ادرای می‌شوند و به دفع سنگ کمک می‌کند . اگر سنگ کلیه اسید اوریک‌ داشته باشید ممکن است برای شما پتاسیم سیترات تجویز شود تا سنگ به‌خودی‌خود حل شود . تشخیص و درمان دارویی را به پزشک خود بسپارید .

سنگ‌شکنی کلیه با دستگاه 2  SWL

سنگ‌شکنی کلیه با دستگاه نیز راه درمان دیگری است ( SWL ) . در طول این درمان امواجی فرستاده می‌شود تا سنگ را بشکند تا راحت‌تر دفع شود . این پروسه می‌تواند دردناک باشد که ۳۰ الی ۴۵ دقیق طول می‌کشد . این درمان تأثیر خوبی دارد اما می‌تواند باعث درد بشود .

سنگ‌شکنی به روش یورتراسکوپ 3  URETEROSCOPE

سنگ‌شکنی به روش یورتراسکوپ ممکن است به شما پیشنهاد بشود ( URETEROSCOPE ) . اگر سنگ کلیه خیلی بزرگ باشد و با امواج شکسته نشود و خیلی کوچک باشد که نیاز به جراحی نداشته باشد از روش یورتراسکوپ استفاده می‌شود . در این روش با استفاده از دستگاه مخصوصی که وارد مجاری ادراری می‌کنند ، سنگ را می‌شکنند . به دلیل درد زیاد در این روش ممکن است به بیهوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی احتیاج باشید .

عمل جراحی نفرولیتتومی 4

ممکن است عمل جراحی نفرولیتتومی نیاز باشد ( percutaneous nephrolithotomy ) . برای سنگ‌های بزرگ که با روش‌های قبلی نتوان آن‌ها را دفع کرد ، ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشد . به‌وسیله دستگاهی و با ایجاد برش کوچکی در پشت بیمار اقدام به عمل جراحی می‌کنند که ممکن است ۱ شبانه‌روز در بیمارستان بستری بشوید .

درمان تیروئید 5

ممکن است درمان تیروئید ضروری باشد . در بعضی از بیماران ، سنگ کلیه‌های کلسیمی به دلیل پرکاری تیروئید به وجود می‌آیند ، در زمانیکه که غدد پاراتیروئید باعث تولید بیش‌ازحد هورمون پاراتیروئید می‌شوند . علل زیادی وجود دارد که این حالت پیش می‌آید و باید برای تشخیص آن به متخصص مراجعه بفرمایید .

متخصص کلیه و مجاری ادراری در مشهد - مهمترین روشهای درمان سنگ خانگی برای دفع سنگ کلیه نوشیدن اب فراوان و در کنار آن رژیم غذایی مناسب است. درمان گیاهی راه دیگری برای حل کردن سنگ های مجاری ادراری میباشد.

درمان‌های خانگی سنگ کلیه

درمان‌های خانگی سنگ کلیه 6

روزی چند لیتر آب بنوشید . فرقی نمی‌کند سنگ شما چه نوعی باشد ؛ عموماً سنگ‌های کوچکتر از ۵ میلی‌متر به‌خودی‌خود دفع می‌شوند . اگر سنگ کلیه شما بزرگ نباشد پزشک شما پیشنهاد می‌دهد که روزانه ۲ تا ۳ لیتر آب بنوشید تا سنگ دفع شود . پرآبی بدن باعث کمک به دفع سنگ می‌شود .

آن‌قدر آب بخورید تا همیشه ادرار شما بی‌رنگ باشد .

نوشیدنی‌های بدون کافئین و قند باعث پر آب نگه‌داشتن بدن می‌شوند . آب‌میوه طبیعی و چای سبز مناسب می‌باشند . از مصرف قند مصنوعی و کافئین خودداری کنید ، در کل در هنگام دفع سنگ قند مصرف نکنید .

رژیم غذایی مناسب سنگ کلیه 7

با رژیم غذایی مناسب سنگ را کوچک کنید . ازآنجاکه سنگ کلیه به دلیل موادمعدنی تولید می‌شوند ، مصرف کمتر مواد غذایی حاوی این موادمعدنی باعث کوچک شدن سنگ می‌شود . این مورد مخصوصاً برای سنگ‌های کلسیمی و اسید اوریک‌ مناسب است . نسبت به سنگ کلیه ای که دارد موادغذایی خاصی را نباید مصرف کنید که در زیر به آن اشاره شده است :

• اگر سنگ کلسیمی دارید :  غذای پرنمک ، لبنیات ، غذای چرب ، توفو .
  • اگر سنگ کلسیم اگزالات دارید :  انگور ، ریواس ، اسفناج ، سیب‌زمینی شیرین ، شکلات و قهوه .
  • اگر سنگ اسید اوریک دارید : گوشت عضو بدن مثل جگر و کلیه ، ساردین ، لوبیا ، قارچ ، اسفناج ، گل‌کلم ، ماهی کولی .

نوشیدن آب‌لیمو 8

نوشیدنی آب‌لیمو به‌صورت روزانه بنوشید . نوشیدن لیموناد ، آب‌لیمو یا آب با مقداری لیمو دارای اسیدهای طبیعی است که باعث جلوگیری از تولید سنگ در کلیه می‌شود .

درمان‌های گیاهی 9

درمان‌های گیاهی را تست کنید . درمان‌های گیاهی از نظر علمی ثابت نشده‌اند اما بسیاری از افراد از آن‌ها استفاده کرده‌اند و نتیجه گرفته‌اند همچنین در سال‌های دور نیز که داروهای جدید نبود گیاهان کاربردهای زیادی داشته است . داروهای گیاهی مخصوصاً اگر به‌صورت دم‌نوش استفاده شوند تأثیر بیشتری دارند زیرا باعث حل کردن سنگ می‌شوند که دفع آن را راحت‌تر می‌کند . داروهای گیاهی معمول عبارت‌اند از :

• برگ درخت توس : باعث از بین بردن اضافات در سیستم ادرار می‌شود .
  • چای سیاه : باعث افزایش ادرار می‌شود که نوعی ادرارآور است . البته باید حواستان باشد که آب بدن را باید بیشتر تأمین کنید .
  • برگ گزنه : یک ادرارآور است که می‌تواند کلیه‌ها را شستشو داده و سنگ را از بدن خارج کند .
  • ریشه قاصدک : مقوی برای کلیه است .
  • ترشک درشت : از این گیاه استفاده نکنید زیرا می‌تواند سنگ اگزالات کلسیم را بدتر کند .
  • آب ساقه موز : یکی از درمان شناخته‌شده برای سنگ کلیه در هند است .
  • سرکه سیب : باعث کمک به حل کردن سنگ کلیه می‌شود . ۱ قاشق غذاخوری ( ۱۵ میلی‌لیتر ) سرکه سیب را با آب مخلوط‌کنید و هرروز بنوشید .

سنگهای کلیه و علائم آنها را بیشتر بشناسیم

چگونه بفهمیم سنگ کلیه داریم 10

چگونه بفهمیم سنگ کلیه داریم ؟ تمامی سنگ‌های کلیه دارای علائم نیستند اما حتی کوچک‌ترین آن‌ها ایجاد درد می‌کنند . علائم سنگ کلیه عموماً شامل موارد زیر است :

• دردهای شدید در کنار و پایین پشت کمر ، که می‌تواند به شکم و کشاله ران نیز گسترش یابد .
  • دردهایی که می‌آیند و می‌روند و در زمان ادرار ظاهر می‌شوند .
  • بوی بد ادرار ، تیره بودن ادرار یا ادرار قهوه‌ای با صورتی
  • حالت تهوع و استفراق

عکس برداری 11

برای عکس برداری به پزشک مراجعه کنید . سی‌تی‌اسکن ، اشعه ایکس یا سونوگرافی می‌تواند بهترین راه‌های تشخیص سنگ کلیه باشند که پزشک شما با توجه به شرایط آن‌ها را تجویز می‌کند . این عکس‌برداری‌ها باعث تشخیص اندازه و تعداد سنگ‌های موجود می‌شوند .

اگر سنگ کلیه شما کوچک‌تر از ۵ میلی‌متر باشد اصولاً پزشک شما دفع در خانه را پیشنهاد می‌کند .

اگر سنگ بزرگی داشته باشد با توجه به نوع و اندازه سنگ پزشک شما ممکن است درمان‌های مختلفی را پیشنهاد بدهد .

نواع سنگ کلیه 12

انواع سنگ کلیه را بشناسید . سنگ‌های کلیه علائم مشابهی دارند اما می‌توانند با شرایط مختلف ایجاد شوند . دانستن علت و اطلاعات در مورد انواع سنگ کلیه می‌تواند به کاهش اندازه و جلوگیری از به وجود آمدن آن کمک کند . پزشک شما با استفاده از آزمایش خون و ادرار می‌تواند نوع سنگ شمارا تشخیص دهد . انواع سنگ کلیه عبارت‌اند از :

سنگ کلسیم : این سنگ شایع‌ترین نوع سنگ کلیه است که به دلیل زیاد بودن کلسیم و ترکیب شدن آن با دیگر مواد مانند اگزالات و اوریک‌اسید به وجود می‌آید . پزشک شما ممکن است برای شما ادرارآور حاوی تیازید یا فسفات تجویز کنند تا راحت‌تر از شر این سنگ‌ها خلاص شوید .

سنگ اسید اوریک‌ : این سنگ‌ها وقتی شکل می‌گیرند که ادرار حاوی مقدار زیادی اسید باشد . پزشک ممکن است برای شما آلوپورینول برای شما تجویز کند که برای حل شدن سنگ می‌تواند مفید باشد . همچنین ممکن است جهت کاهش PH ادرار و حل کردن سنگ اسید اوریک‌ ، سیترات پتاسیم برای شما تجویز کند .

سنگ Struvite : این سنگ می‌تواند بعد از عفونت ادراری بوجود بی آید . برای جلوگیری از این سنگ پزشک پیشنهاد می‌کند که ادرار خود را بی‌رنگ و خالی‌ از عفونت بکنید .

سنگ سیستین : این سنگ به دلیل یک مشکل ژنتیکی نادر به وجود می‌آید . درمان این نوع سنگ سخت‌تر از بقیه موارد است . پزشک شمارا به نوشیدن آب بیشتر و تجویز دارو برای کاهش مقدار سیستین موجود در ادرار تشویق می‌کند .

نکته آخر : برای کاهش ریسک ابتلا به سنگ کلیه به‌صورت روزانه از چای سیاه یا سبز استفاده نمایید . مطالعات نشان داده‌اند که چای سبز و سیاه می‌توانند باعث کاهش ریسک ابتلا به سنگ کلیه بشوند . البته حواستان به دفع آب از بدن توسط چای نیز باشد.

جهت اطلاع از زمینه های مختلف فعالیت متخصصین کلیه اینجا را کلیک کنید.