اندازه بیضه سالم چقدر است و علائم بیماریهای بیضه چیست؟

اندازه طبیعی بیضه در نوزاد، نوجوان و بعد از ازدواج. تفاوت بیضه چپ و راست چیست آشنایی با علائم بیماری های بیضه

اندازه بیضه سالم چقدر است و علائم بیماریهای بیضه چیست؟

در سنین مختلف بیضه ها دارای اندازه ای تقریبا استاندارد هستند. ارتباط مستقیمی بین سیستم گردش خون و بیضه ها وجود دارد و لازم است که به سلامتی بیضه ها اهمیت زیادی دهیم. عموما بیضه راست بزرگتر بوده و بیضه چپ پایین تر از ان است که این یک امری طبیعی است. یکی از عملکرد های بیضه چپ و راست ایجاد تغییرات ظاهری و مردانه و باروری و تولید مثل است.

 

اندازه ی طبیعی بیضه ها

اندازه طبیعی بیضه ها چقدر است؟ کیست کیسه کوچکی حاوی مایع است. کیست اپیدیدیم ممکن است زمانی شکل بگیرد که مایع اضافی در مجرا وجود دارد. همچنین، این کیست ها ممکن است زمانی که اپیدیدم در حال توسعه است، شکل بگیرند. توجه داشته باشید که بیضه ها به طور معمول، صاف، بیضوی شکل و تا حدودی سفت بوده و در زیر آلت قرار دارند کیست های اپیدیدم بی خطر و به طور معمول بدون درد هستند. درمان آنها ضروری نیست و به طور معمول خودبخود از بین می روند. اگر کیست اپیدیدم موجب ناراحتی فرد شود باید از طریق عمل جراحی خارج شود.

اندازه بیضه نوزاد

اندازه بیضه سالم چقدر است و علائم بیماریهای بیضه چیست؟

بهتر است از همان لحظه تولد نوزاد پسر، بیضه نوزاد به وسیله متخصص بیماریهای کلیه و مجاری ادراری یا متخصص اطفال بررسی شود. پزشک متخصص به ارزیابی بیضه ها پرداخته و شکل طبیعی و محل قرارگیری داخل کیسه را بررسی می کند.

در صورت وجود هر گونه اشکال در شکل ظاهری، اندازه و یا عدم نزول، والدین را از خطر ناباروی و عقیم بودن مطلع کرده و روش درمانی را ارائه می دهد. بهتر است درمان خیلی سریع صورت گیرد زیرا عدم درمان به موقع تا زیر یک سالگی حتی ممکن است باعث عقیم شدن کودک شود.

پیش از تولد هم سونوگرافی یک روش معتبر برای اندازه گیری بیضه های کوچک قبل از بلوغ است زیرا قادر به تشخیص تغییرات جزئی در حجم  آن و در رابطه با تغییرات فیزیولوژیک در سا ل اول زندگی است.

به طور کلی و تقریبی اندازه بیضه نوزاد به صورت زیر است: قطر بیضه ها : 4/0 به اضافه و یا منهای 1.4 سانت است.

 

اندازه طبیعی بیضه ها در کودکان

برخلاف تخمدان های زن که در داخل شکمش واقع شده اند بیضه ها در کیسه ای در بیرون از بدن مرد قرار دارند علتش این است که فرآِ یند اسپرم سازی باید در محیطی خنک تر از بدن صورت گیرد یعنی چند درجه ای از دمای بدن کمتر باشددمای بیضه ها در حدود ۳ درجه از دمای عمومی بدن(۳۷) پاید کمتر باشد . در روی کیسه بیضه ماهیچه‌های صاف قرار دارند که به صورت غیر ارادی عمل می‌کنند و هنگامی که دمای بیضه ها از حد معمول پایین‌تر برود، منقبض می‌شوند و باعث می‌شوند تا بیضه ها به زیر شکم نزدیک شوند و گرم‌تر شوند. وقتی هم که دمای بیضه ها از حد معمول بالاتر برود، مثل روزهای گرم و شرجی ممکو این ماهیچه‌ها منبسط می‌شوند و بیضه ها از شکم فاصله می‌گیرند تا خنک‌تر شوند و شرایط برای اسپرم‌سازی مناسب شود.ضمناً باید بدانید که بیضه بخش عمده‌ای از هورمونهای جنسی مردانه از جمله تستوسترون را نیز ترشح می‌کند که علاوه بر اینکه مسئول صفات ثانویه هستند یعنی باعث رشد مو در صورت و بدن مردان شده و صدای آنها را کلفت می کنند و باعث رشد آلت تناسلی آنها می شود بر روی میل جنسی و تحریک مغز هم اثر دارد .

اندازه بیضه کودکان در سنین مختلف به صورت تقریبی به صورت زیر است:

- در کودکان دو تا 4 سال: قطر بیضه: 0.4 به علاوه و یا منهای 1/2

- در کودکان 4 تا 6 ساله: قطربیضه: 0.6 به علاوه و منهای 1.5 سانت

- در کودکان 6 تا 8 سال: قطر بیضه: 0.3 به علاوه  و منهای 1.8 سانت

- در کودکان 8 تا 10 سال: قطر بیضه: 0.5 به اضافه و منهای 2 سانت

 

اندازه بیضه نوجوانان

مطالعه ای مقطعی بر روی 1000 کودک مدرسه ای بین سنین 8 تا 16 سال انجام شد تا حجم طبیعی بیضه را تعیین کند. در طی 8 سال حجم بیضه به طور متوسط 1.4 میلی لیتر بود. این افزایش با میزان 0.5 میلی لیتر در سال همراه بوده  تا زمانی که در سن 11 سالگی به 2.9 میلی لیتر رسید.

رشد بیضه (افزایش 1.6 میلی لیتر) بین 11 تا 12 سال ثبت شد. این رشد شتاب دهنده با سرعت حدود 2.5 میلی لیتر به 4.0 میلی لیتر در سال ادامه می یابد، به طوری که حجم بیضه در 16 سالگی، به طور متوسط 16.6 میلی لیتر می شود.اندازه تقریبی بیضه نوجوانان به صورت زیر است:

– در نوجوان14 تا 16 سال: قطر بیضه: 1 به علاوه و منهای 4.1 سانت

– در نوجوانان 16 تا 18سال: قطر بیضه: 0.5 به علاوه و یا منهای 5 سانت

– در نوجوانان 18 تا 20 سال: قطر بیضه: 0.3 به علاوه و یا منهای 5 سانت

 

اندازه طبیعی بیضه بعد از ازدواج

اندازه بیضه سالم چقدر است و علائم بیماریهای بیضه چیست؟

اندازه بیضه ها ارتباط کاملا مستقیمی با ظاهر اندام نداشته و همچنین اندازه آن قبل و بعد از ازدواج تفاوت زیادی نخواهد داشت. علاوه بر این ممکن است برخی افراد با اندام کوچک، بیضه هایی بزرگ داشته باشند و یا بر عکس.

بنابراین این موضوع می تواند متغیر باشد. اندازه بیضه ها همچنین ارتباط مستقیمی با افزایش سن ندارد و نمی توان توقع داشت که به عنوان مثال هر ساله چند میلیمتر به اندازه آن اضافه شود.

 

 برای اطلاع از وازکتومی اینجا را کلیک کنید

 

علت بزرگ بودن بیضه راست

بزرگ تر بودن بیضه راست یک شکل فیزیولوژی طبیعی بوده و هیچ مشکلی برای مرد ایجاد نمی کند. بنابراین بزرگ تر بودن بیضه راست به معنای وجود مشکل در بیضه ها نیست.

علت اینکه  بیضه چپ معمولا از بیضه راست کوچک تر است به دلیل نزول دیرتر آن به سمت پایین در همان دوران جنینی است. به همین دلیل در صورت طبیعی بودن کارکرد بیضه ها، هیچ گونه شک به بیماری وجود ندارد.

البته لازم به ذکر است در برخی موارد تورم و جمع شدن مایع میان بافتی در بیضه راست ممکن است نشانه ای از بیماری بوده و توصیه می شود که به پزشک اورولوژی مراجعه شود.

 

علت اهمیت بیضه چپ

گردش خون از بیضه راست به سمت ورید تحتانی است اما خون از بیضه چپ به سمت کلیه و پس از آن به سیستم گردش خون می رود. در صورتی که بر اثر ضربه یا حادثه ای دیگر، به بیضه چپ آسیب وارد شود، علاوه بر آسیب بیضه، احتمال آسیب رسانی به کلیه هم  وجود دارد.

 

تفاوت عملکرد بیضه چپ و راست

یکی از تفاوت های عمده عملکرد بیضه چپ و راست این است که بیضه راست معمولا مسئول ایجاد تغییرات ظاهری و مردانه است و بیضه راست نقش مستقیمی در باروری و تولید مثل دارد.

 

چرا اندازه بیضه مردان با هم متفاوت است؟

بیضه ها بخش مهمی از آناتومی مردانه به شمار می روند. در صورت ضربه خوردن به بیضه ها، ممکن است درد زیادی ایجاد شده و یا آسیب ببینند. نقش بیضه ها برای سلامت جنسی، باروری و تغییرات ظاهری مردانه، بسیار مهم است. اندازه بیضه ها و شکل قرار گیری آن در بدو تولد بسیار مهم بوده و باید بررسی شود.

البته این موضوع کاملا طبیعی است که اندازه بیضه ها با هم متفاوت بوده و یکی پایین تر و یکی بالاتر باشد و یا یکی از دیگری بزرگ تر باشد. در اکثر مردان، بیضه راست کمی بزرگ تر است و بیضه سمت چپ هم پایین تر است.

 

بیماری مربوط به بیضه ها

طبیعی است که یکی از بیضه های شما بزرگتر از دیگری باشد. بیضه راست تمایل به بزرگتر شدن دارد. یکی از آن ها هم معمولا کمی پایین تر از دیگری و در داخل اسکروتوم آویزان است. با این حال، به خاطر داشته باشید که بیضه های شما هرگز نباید دردناک باشند و حتی اگر یکی از آن ها  بزرگ تر از دیگری است، نباید از نظر شکل، کاملا متفاوت باشد.

در صورت بروز درد و یا شکل غیر طبیعی بیضه ها به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک شما اطلاعاتی در مورد نحوه شناسایی بیضه های سالم، نحوه مراقبت و کارهای لازم هنگام درد و علائم غیر طبیعی در اختیار شما قرار می دهد.

مهم نیست که کدام بیضه بزرگتر باشد، مهم این است که شما در هنگام نشستن، ایستادن یا حرکت در اطراف، نباید احساس درد کنید. همچنین حتی در صورت بزرگ تر بودن یکی از بیضه ها، در بیضه ها نباید قرمزی یا تورم داشته باشید. بنابراین در صورت بروز هر گونه  مشکل یا توده در بیضه ها بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

 

اندازه طبیعی بیضه ها

اندازه طبیعی بیضه ها ممکن است در هر مردی کمی تفاوت داشته باشد و در بسیاری از مواقع بیضه راست بزرگتر از بیضه چپ دیده می شود. بسیاری از مردان فکر میکنند که اندازه طبیعی بیضه ها در مردان دیگر بزرگتر است در صورتی که سخت در اشتباه هستند و در بسیاری از مواقع خطای چشمی دلیل بزرگتر دیده شدن اندازه طبیعی بیضه ها در مردان می شود. هر بیضه حاوی لوله‌های سمینیفر است که اسپرم می‌سازند. اسپرم در اپیدیدیم (یک لوله پیچ‌درپیچ که پشت هر بیضه قرار دارد)، نگهداری می‌شود. یک لوله دیگر به نام وازدفران، هر اپیدیدیم را به یک مجرای انزالی وصل می‌کند که این مجرا خود به پیشابراه وصل می‌شود.سه غده (یک جفت غده ساخت منی و غده پروستات)، مایعاتی را ترشح می‌کنند که وظیفه انتقال و تغذیه اسپرم را بر عهده دارند؛ این ترشحات همراه اسپرم، مایعی به نام مایع منی را تشکیل می‌دهند. در طول فعالیت جنسی، بافت نعوظی آلت تناسلی، پر خون شده، آلت تناسلی را دراز و سفت می‌کند تا بتواند وارد مهبل زن شود. در هنگام ارگاسم، انقباضات عضلانی مایع منی را از طریق هر وازدفران به طرف پیشابراه و خارج از آلت تناسلی می‌رانند. اگر شما هم کنجکاو شده اید که اطلاعاتی در مورد بیضه داشته باشید می توانید به آسانی در بخش پزشکی ما بهترین اطلاعات را در این مورد بدست بیاورید.

 

 اندازه بیضه سالم چقدر است و علائم بیماریهای بیضه چیست؟

 

اندازه طبیعی بیضه ها در سونوگرافی

اندازه طبیعی بیضه ها این که یکی از بیضه ها اندازه بزرگتری نسبت به دیگری داشته باشد، عادی است. در افراد بسیاری بیضه راست اندکی بزرگتر است و بیضه چپ پایین‌تر قرار می گیرد. بیضه واژه‌ای عربی است، خایه واژه‌ای از ریشهٔ ترکی است و هر دو کلاً به معنی تخم است.

 

اندازه طبیعی بیضه ها تفاوت در اندازه بیضه ها به طور معمول مساله ای نگران کننده نیست، اگرچه گاهی اوقات می تواند به بروز مشکل اشاره داشته باشد. احساس درد در ناحیه بیضه یا تغییر شکل آن از علائمی هستند که باید مورد توجه قرار گرفته و فرد در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کند تا شرایط به دقت بررسی شود.

 

اندازه طبیعی بیضه ها چقدراست,اندازه طبیعی بیضه ها در مردان

 

دلایل تفاوت اندازه بیضه ها

اندازه طبیعی بیضه ها دلایل مختلفی می توانند اندازه بزرگ‌تر یک بیضه نسبت به دیگری را موجب شوند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد اگر کلامیدیا دلیل اپیدیدیمیت باشد پزشک یک دوره آنتی بیوتیک برای درمان عفونت تجویز می کند.

اندازه طبیعی بیضه ها اپیدیدیم مجرایی در پشت بیضه هاست. اپیدیدیمیت زمانی رخ می دهد که این مجرا ملتهب می شود. اغلب یک عفونت زمینه ساز التهاب می شود. این شرایط می تواند یکی از نشانه های کلامیدیا، از عفونت های قابل انتقال از طریق رابطه جنسی (STI)، باشد.

 

گاهی ممکن است فرد دارای علائم بیماری های بیضه باشد که حتما باید به ان توجه کرده و در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کند. و برای درمان آزمایشهای لازم را انجام دهد.

اگر با علائم زیر مواجه هستید به پزشک مراجعه کنید:

 اندازه بیضه سالم چقدر است و علائم بیماریهای بیضه چیست؟احساس درد هنگام دفع ادرار

 خروج ترشحات از آلت تناسلی

 التهاب در بیضه

 تورم بیضه

 اندازه طبیعی بیضه ها تورم بیضه (Orchitis) زمانی رخ می دهد که یک عفونت به التهاب در بیضه منجر شود. این شرایط ممکن است پس از ورود ویروس اوریون به بدن فرد رخ دهد. اندازه طبیعی بیضه ها اگر با احساس درد در بیضه مواجه هستید و به تورم بیضه مشکوک هستید باید به پزشک مراجعه کنید. این شرایط می تواند به بیضه ها آسیب برساند.

همانطور که می دانید خایه، بیضه یا تخم غدهٔ جنسی است که در همهٔ پستانداران نر وجود دارد و همانند اندام هومولوگ خود یعنی تخمدان دارای دو وظیفه یعنی ساخت و تولید اسپرم (گامت نر) و ترشح هرمون‌های درون‌ریز (اندوکرین) به ویژه تستوسترون است. هر دو عمل یادشده به وسیله تحریک و کنترل هیپوفیز پیشین صورت می‌پذیرد. هورمون لوتئینه کننده (LH) باعث تولید تستوسترون شده و هورمون محرکه فولیکولی (FSH) برای ساخت اسپرم (اسپرماتوجنز) لازم است. این اندام دارای لوله‌های پیچ خوردهٔ فراوانی است که لوله اسپرم‌ساز نام دارند و اسپرم‌سازی درون این لوله‌ها انجام می‌شود. سپس اسپرم‌های تولید شده به لوله دیگری درون خایه که اپی دیدیم نام دارند منتقل و در آنجا ذخیره می‌شوند.

 

هیدروسل یا تجمع مایع در کیسه بیضه ها به طور معمول نیازی به درمان ندارد، اگرچه یک هیدروسل می تواند نشان دهنده التهاب بوده و در این صورت باید به پزشک مراجعه شود.

 

زمانی که سیاهرگ های درون کیسه بیضه ها بزرگ می شوند، این شرایط به نام واریکوسل شناخته می شود. واریکوسل به طور معمول و در صورت عدم وجود علائم دیگر نیازی به درمان ندارد، اما باید به این نکته توجه داشت که این شرایط می تواند موجب کاهش تعداد اسپرم ها شود. پیچ خوردگی بیضه ها نیازمند درمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن است.

 

اطلاعات بیشتر از اندازه و شکل طبیعی بیضه ها

پیچ خوردگی بیضه ها زمانی رخ می دهد که بیضه ها دچار چرخش شده و بند بیضه ها پیچ می خورد. این شرایط می تواند احساس درد شدید و پایدار در بیضه ها را موجب شود. اگر این درد ناشی از یک آسیب دیدگی باشد ممکن است تسکین یافته و سپس به ناگاه باز گردد.

 پیچ خوردگی بیضه ها شرایطی وخیم است و باید به صورت اورژانسی درمان شود. پیچ خوردگی بند می تواند موجب کاهش یا مسدود شدن جریان خون به بیضه ها شود و در صورت عدم درمان ممکن است به تخلیه بیضه ها نیاز باشد.

 سلول های سرطانی می توانند در بیضه ها پدیدار و تکثیر شوند. پزشک باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن رشد توده ها یا تومورهای جدید را در ناحیه بررسی کند. سرطان بیضه شایع نیست و بیشتر مردان جوان و میانسال را تحت تاثیر قرار می دهد و معمولا با موفقیت درمان می شود.

 اندازه طبیعی بیضه ها در مردان

اندازه طبیعی بیضه ها برخی علائم و نشانه ها می توانند از بروز مشکل در سلامت بیضه ها حکایت داشته باشند. اگر با هر یک از علائم زیر به همراه بزرگ شدن اندازه یک بیضه مواجه هستید، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید:

 دردی شدید در یا اطراف بیضه ها

 تورم بیضه ها

 قرمزی

 خروج ترشحات از آلت تناسلی

 دشواری در دفع ادرار

 درد در ناحیه کمر یا قسمت پایینی شکم

تورم یا حساسیت به لمس در بافت پستان

 

از دیگر آزمایشاتی که پزشک ممکن است توصیه کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 اندازه بیضه سالم چقدر است و علائم بیماریهای بیضه چیست؟

آزمایش ادرار برای بررسی عفونت ها و مشکلات کلیوی

 آزمایش فراصوت برای بررسی وجود تومور و جریان خون

 سی تی اسکن برای بررسی ناهنجاری های بیضه

 اگر یک بیماری زمینه ای تشخیص داده شود، پزشک ممکن است دارو یا درمان های دیگر را تجویز کند. این که یکی از بیضه ها اندازه بزرگتری نسبت به دیگری داشته باشد، عادی است.

 اندازه طبیعی بیضه ها

 اندازه طبیعی بیضه ها باید چقدر باشد

درمان برای بیضه هایی با اندازه های مختلف به دلیل شکل گیری این شرایط بستگی دارد. در ادامه برخی از شرایط شایع و درمان های آنها ارائه شده اند.

 اپیدیدیمیت: اگر کلامیدیا دلیل اپیدیدیمیت باشد، پزشک به طور معمول یک دوره مصرف آنتی بیوتیک را برای درمان عفونت تجویز خواهد کرد و ممکن است بالا نگه داشتن کیسه بیضه برای کاهش تورم را توصیه کند.

 تورم بیضه: اگر یک عفونت منتقله از راه ارتباط جنسی موجب تورم بیضه شده باشد، پزشک به طور معمول دارو برای مبارزه با عفونت را تجویز می کند. از داروهای رایج می توان به سفتریاکسون (روسفین) یا آزیترومایسین (زیترومکس) اشاره کرد. داروهای مسکن و کمپرس یخ نیز ممکن است به تسکین ناراحتی کمک کنند.

 پیچ خوردگی بیضه: پیچ خوردگی بیضه نیازمند درمان در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. پزشک ممکن است قادر به برطرف کردن پیچ خوردگی به صورت دستی باشد، اما اغلب به عمل جراحی برای پیشگیری از رخ دادن مجدد این شرایط نیاز است. تاخیر در درمان احتمال نیاز به تخلیه بیضه پیچ خورده را افزایش می دهد.

 سرطان بیضه: در صورت ابتلا به سرطان، پزشک ممکن است تخلیه بیضه را توصیه کند. پرتو درمانی، شیمی درمانی یا ترکیبی از هر دو ممکن است برای کاهش یا نابودی سلول های سرطانی نیاز باشد. اگر سرطان گسترش یافته باشد یا اگر ریشه در بخش دیگری از بدن داشته باشد، ممکن است به درمان ها و عمل های جراحی اضافی نیاز باشد.

 بررسی و نظارت بر اندازه و شکل بیضه ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا هر گونه تغییر در آنها تشخیص داده شود.

خودآزمایی را ماهی یک بار انجام دهید و در جستجوی توده ها، تومورها، درد، تورم، و ناهنجاری های دیگر باشید.

 یک بیضه سالم سطحی صاف و شکلی تخم مرغی دارد. توده ها یا برآمدگی های غیر عادی باید توسط پزشک در کوتاه‌ترین زمان ممکن بررسی شوند.

 برای خودآزمایی بیضه مراحل زیر را مد نظر قرار دهید:

 پیش از آغاز خودآزمایی کیسه بیضه باید شل باشد.

 با دقت و به آرامی بیضه را بین انگشتان دست خود بچرخانید.

 سطح هر بیضه را در جستجوی توده ها، مناطقی که به لمس حساس بوده یا دردناک هستند، تورم، یا تغییر در اندازه به خوبی بررسی کنید.

 در امتداد زیر کیسه بیضه به اپیدیدیم دسترسی دارید که همانند گروهی از لوله ها به نظر می رسد.

 هر دو بیضه را حداقل ماهی یک بار بررسی کنید.

 کار بیضه ها ساختن  منی  است . و  منی  چون در بیضه ها فراهم شود شهوت مردانه ایجاد می کند. بدون کار کردن بیضه ها ، یعنی بدون ساخته شدن  منی  در کیسه ها ، مرد شهوت نخواهد داشت و نخواهد توانست با همسرش عمل آمیزش انجام دهد. بیضه هایی می توانند کار خود را درست انجام دهند که از لحاظ اندازه ، متعادل و سالم باشند . بیضه های کوچک تر از حد متعادل در کار ساختن منی نخواهند توانست به حد الزم و به اندازه کافی از عهده برآیند . هر چه بیضه ها کوچک تر از اندازه متعادل باشند ، به همان نسبت در کار خود یعنی ساختن منی ناتوان تر خواهند بود . در نتیجه مرد نمی تواند در وظیفه جنسی خود نسبت به همسرش موفق و رو سفید باشد.

جهت اطلاع از زمینه های مختلف فعالیت متخصصین کلیه اینجا را کلیک کنید.