نقش کلسیم در تشکیل سنگ کلیه

تاثیر آب سخت و آب سبک در تشکیل سنگ کلیه؛ آیا نوشیدن آب معدنی در پیشگیری از بروز سنگ کلیه موثر است؟

نقش کلسیم در تشکیل سنگ کلیه

تقسیم بندی آب به دو نوع آب سبک و آب سخت بر اساس میزان کلسیم در آن انجام می شود. به این صورت که هرچه میزان کلسیم در آب بیشتر باشد سختی آب بالاتر است. طبق همین استاندارد، مناطقی که سنگ آهک کمتری در خاک آنها وجود دارد آب آن مناطق سبک تر می باشد.

البته آب سنگین بر بیماری های گوارشی تاثیر گذار است و آب های سبک به دلیل راحتی برای هضم، برای دستگاه گوارشی مشکلی به وجود نمی آورند. اما آیا تشکیل سنگ کلیه با وجود کلسیم در آب ارتباط مستقیم دارد؟

بسیاری از محققان بر این باورند که نوع آب و ترکیبات آن تاثیر چندانی بر ایجاد و شکل گیری سنگ کلیه ندارد، بلکه این میزان مصرف آب است که بیشتر بر این عارضه تاثیرگذار است. طبق گفته ی این محققان برای به حداقل رساندن احتمال تشکیل سنگ کلیه میزان مصرف آب افراد باید به شکلی باشد که در بازه ی 24 ساعته حداقل دو لیتر و نیم دفع ادار داشته باشند.

دقت به این نکته بسیار مهم است که برای رسیدن به میزان دو لیتر و نیم ادرار در 24 ساعت نباید یک نسخه ی عمومی تجویز نمود. زیرا با توجه به تفاوت های میان طبیعت و سیستم بدنی افراد، ممکن است شخصی با نوشیدن پنج لیتر آب، بیش از سه لیتر آنرا به صورت عرق دفع کند. اما همین میزان آب مصرفی در شخصی دیگر به صورت یک لیتر عرق و مابقی ادرار بروز کند.

بنابر باور عمومی جامعه مصرف بالای لبنیات، به خصوص کلسیم در بروز سنگ کلیه نقش موثر دارد که این باور غلط است.
باید توجه داشت که فقط در یک نوع خاص از انواع سنگ کلیه (که آن هم چندان همه گیر نیست) مصرف کلسیم با ایجاد سنگ ارتباط مستقیم وجود دارد و در سایر موارد هیچ ارتباطی به اثبات نرسیده است. حتی مطالعاتی نشان داده افرادِ با کلیه ی سنگ ساز، در صورت محدود نمودن میزان کلسیم خوراکی، بیشتر در معرض ایجاد سنگ قرار می گیرند. به این معنی که کمبود کلسیم در این افراد، سبب تشدید ایجاد سنگ کلیه می شود.

گوشت قرمز احتمال بروز سنگ کلیه را افزایش می دهد؟
شاید بد نباشد بدانیم که غذاهای سرشار از پروتئین به خصوص گوشت قرمز می تواند افراد مستعد را به سمت ایجاد سنگ کلیه سوق دهد. به همین دلیل باید مصرف "بیش از حد" گوشت قرمز را کنار گذاشت.

البته مصرف نمک هم در بالا بردن احتمال تشکیل سنگ موثر است. مردم باید مصرف نمک را کاهش دهند. کاهش مصرف نمک نه تنها برای جلوگیری از سنگ کلیه، که برای جلوگیری از بیماری های قلبی عروقی و فشارخون نیز ضروریست.

ارتباط ورزش با سنگ کلیه

از نکات مهم دیگر در تشکیل سنگ کلیه، بی تحرکی است. به همین دلیل حداقل 30 دقیقه پیاده روی روزانه بسیار اهمیت دارد.

نکته ی پایانی اینکه طبق تحقیقات مرکز پیشگیری از سنگ کلیه کشور از شهرهای مختلف، هرچه غلظت منیزیم آب مصرفی بالاتر باشد، احتمال بروز سنگ کلیه پایین می آید. به عبارت دیگر منیزیم آب می تواند عامل پیشگیری از سنگ کلیه باشد.